23 April 2011

Anak

Semasa makan tengahari tadi, saya lihat sepasang suami isteri bersama dua orang anak. Seorang berumur dalam lingkungan 2 tahun dan seorang lagi masih bayi, mungkin tidak sampai setahun. Anak lelaki yang berusia 2 tahun itu berambut kerinting dan mempunyai kulit putih gebu. Badan dan pipinya sedikit tembam. Memang comel.

Asyik melihat telatahnya, saya lihat dia mencapai kereta mainan kanak-kanak yang ada di kedai makan itu. Mungkin milik anak kepada tuan punya kedai tersebut.

Tiba-tiba ibunya bersuara.

"Eyh, kau jangan perasan nak main benda tu lah. Dah lah gendut, ada hati nak main."

Saya terkejut. Tak terkata apa-apa. Sampai hati seorang ibu mengatakan begitu kepada anaknya sendiri.

Si ibu yang masih menggendong bayi kecil itu terus berlalu dan duduk di meja makan. Si ayah yang sejak tadi mengambil makanan menuju ke arah meja si ibu. Lalu si ayah pula bersuara.

"Weh gendut, meh makan!"

Astaghfirullah. Anak sekecil itu sudah diberi nama gelaran yang bukan-bukan. Jangan sampai melekat hingga ke tua sudah.

Dari jauh saya lihat kanak-kanak comel itu mencubit si adik yang didukung ibunya. Si adik menangis kesakitan. Tangan si ibu naik ke peha si abang dan mencubitnya pula.

"Isyh budak ni, buli adik pulak. Pegi main jauh-jauh!"

Kanak-kanak sekecil itu sudah pandai cemburu. Kita tidak perlukan Ijazah Sarjana yang major dalam bidang psikologi dan minor dalam bidang pendidikan kanak-kanak untuk mengetahui perasaan mereka. Cukup sekadar memerhati dan empati.

Teringat kata-kata penyelia PSM saya, Dr Salleh. "Kalau kau tengok budak-budak yang rosak & buruk perangai, memang sah tu salah mak bapak dia. Tak payah nak salahkan TV, kawan-kawan atau pun benda-benda lain. Macam mana mak bapak dia didik dia, macam tu la dia jadi. Bukan orang lain."

"Kalau kau dah kahwin & ada anak-anak, kau jagalah anak kau sendiri. Kalau biar orang lain jaga, macam mana anak-anak kau nak jaga kau bila kau dah tua nanti? Kau pun tak pernah jaga diorang masa diorang kecil pastu kau ada hati nak diorang jaga kau bila kau tua. Diorang tak pernah kenal mak bapak diorang sebab orang lain jaga diorang, jadi macam mana diorang nak kenal kau, nak dengar cakap kau?"

Dr Salleh memang sempoi. Gaya bahasanya juga sempoi. Harap tiada yang terasa hati. Saya percaya setiap ibu bapa sedang mencuba untuk jadi yang terbaik. Setiap orang juga mempunyai prioriti masing-masing, maka terpulanglah.

Semoga wanita-wanita yang membaca entry ini dijadikan ibu solehah, dan laki-laki yang membaca entry ini menjadi ayah yang soleh.

Wallahu'alam.


p/s: Tangan sangat gatal nak update blog padahal Isnin ni perlu hantar thesis & Isnin ini juga 1st paper untuk finals, Biotransform. Tolong doakan saya sahabat-sahabat. :)

p/s lagi: insyaAllah akan update tentang New Zealand lepas habis final Biotransformation.

3 comments:

NASIRAH AFANDI said...

gud luck exam..!!

Hafizhilmi said...

semalam sebelum bertolak balik, singgah di mall. Tengok seorang mak tengah belek2 benda, anak dia buat perangai. Sekali mak dia amik benda tu hentuk atas kepala anak dia.....

Khairina 'Izzati said...

bila anak tu dah besar, dia pulak pijak kepala mak dia.

harap dijauhkan semua tu.