27 March 2011

Wangi

Suasana riuh rendah dan bising. Mata melilau melihat deretan gerai-gerai.

"Ha dik, mai singgah beli perfume!"

Seorang lelaki menyahut dari sebelah kiri. Saya menoleh sedikit dan bersuara sambil berjalan.

"Takpe, takp.." Belum sempat habis perkataan itu, saya rasa ada sesuatu dicalitkan ke lengan jaket saya.

Senggang masa antara toleh dan bersuara itu, walaupun hanya dua patah, cukup untuk lelaki itu menghampiri saya dan mencalit perfume. Dalam keadaan masih berjalan dan agak terkejut dengan tindakan lelaki tadi, kepala masih tertunduk memerhatikan lengan. Sejurus kepala diangkat, ada lelaki lain menghampiri dari sebelah kiri dan mencalit perfume buat kali yang kedua.

Keadaan sekeliling yang sesak membuatkan saya tiada pilihan selain terus berjalan. Mau dimarahi orang kalau berhenti tengah-tengah jalan secara tiba-tiba. Selang beberapa gerai, saya menarik sahabat di sebelah.

"Kureng betul mamat dua orang tadi tu. Selamba je calit perfume kat Kina. Tak rasa segan pulak nak calit kat tangan perempuan. Tak sempat nak buat apa-apa pun." Geram. Kalau boleh, mau saja sekeh mereka berdua. Kalau boleh. Tapi tak boleh kan?

"Tu lah, cuba tegas sikit lain kali. Jadi garang sekali-sekala."

Saya mengangkat lengan menghampiri hidung. Baunya menusuk ke rongga hidung.

"Cuba bau ni. Eee..tak sukanya!

"Sabar..bukannya Kina nak pakai kan? Salah mamat dua orang tu lah."

Senyap. Ranap mood malam itu. Persoalan yang berlegar dalam kepala otak sepanjang malam:

1. Kenapalah ada lelaki macam ni?
2. Kenapa ada perempuan yang tak kisah menghulurkan tangan untuk dicalit perfume? Dicalit oleh lelaki tu satu hal, inikan memakai perfume yang baunya boleh dihidu dari sebatu.
3. Salah siapa sebenarnya sehingga benda begini dianggap remeh? Lelaki atau perempuan?


أيما إمرأة استعطرت فمرت بقوم ليجدوا ريحها فهي زانية

Maksudnya: Mana-mana wanita yang memakai wangi-wangian dan lalu pada sekumpulan manusia supaya lelaki tadi itu menghidu bau wanginya maka wanita tadi medapat dosa zina. (Hr Tirmizi dan Ahmad- hasan)


Wallahu'alam.

3 comments:

NAS AFANDI said...

tiba2 rse serba slh pd dr sndr.....

bk said...

Memang slalu jugak nak kena. Kalau saya yg kena, panggil je wife (kalau sy seorang muslimat) dia mintak dia sedut balik perfume tu sampai hilang bau.

ieja_mahat said...

org pon penah kena, tp bukan mnyak wangi tp yg cam bedak sejuk tu..selamba jerk..