25 April 2011

New Zealand: Part 1 - The Housekeepers, Teraniaya & Tertekan.

"Akak, macam mana ni? Duit belum cukup. Kina dah rasa nak give up dah ni."

"Sabar Kina. Kita usaha sama-sama okay"


Siapa cakap nak anjurkan Global Outreach Program (GOP) tu senang? Setiap kali buka e-mail, buka Facebook, telefon bimbit berbunyi, rasa risau dan gentar. E-mail dari universiti di New Zealand yang menolak permohonan lawatan ke kampus. Mesej di Facebook dari Miss Nadwa (pensyarah UTM yang sambung belajar di Dunedin) meminta untuk e-mailkan tentatif program. Panggilan telefon dari syarikat perlancongan yang mengatakan duit masih belum habis dibayar.

Allah saja yang tahu berapa banyak air mata dah mengalir, berapa banyak peluh yang keluar, berapa banyak kali berbalah dan bergaduh dengan bermacam-macam jenis orang. Syukur Alhamdulillah, akhirnya kaki jejak juga ke sana.

Dua minggu sebelum tarikh GOP ke New Zealand, saya bangun pagi dengan rasa sangat tertekan. Syarikat pelancongan masih belum memberi tentatif program kerana duit belum habis dibayar. Tanpa tentatif program, susah untuk membuat perancangan dengan universiti di NZ. Dalam hati sudah pun terdetik, 'Cukuplah semua ni. Tak payah pergi NZ.' Penat. Seminggu sebelum ke NZ, duit masih tidak cukup. Kalau sedikit, mungkin boleh dipertimbangkan lagi. Masalahnya, jumlah yang tidak cukup itu teramat banyak. Boleh beli 2 biji motor Nuovo.

Satu perkara yang boleh saya banggakan, jika orang lain pergi GOP mendapat penajaan beribu-ribu, kami pergi GOP dengan usaha dan keringat sendiri. Lebih 200 proposal penajaan dihantar ke syarikat-syarikat yang pelbagai latar belakang. Daripada 200, kami hanya mendapat 4 penajaan. Jumlah penajaan tidaklah banyak mana. Jika hendak bayar tiket penerbangan kami 21 orang juga tidak cukup. Kami tidak mempunyai 'kabel' besar untuk membantu kami. Saya kira dugaan paling besar bagi kami adalah duit. Tidak dinafikan, kos GOP ke New Zealand memang mahal. Tiga kali kos ke Beijing, Korea, Thailand.

Macam mana nak cari duit? Soalan yang sangat susah nak jawab.

Kami berniaga di Festival Keusahawanan, memulakan projek Bumblebee Gifts, recycle poster PRK dan banyak lagi. Akhirnya kami terpaksa juga menebalkan muka 3 inci untuk meminjam duit.

Secara tidak rasmi, kami menjadi orang gaji separuh masa - The Housekeepers. Kami pergi rumah ke rumah, bertanya sama ada kami boleh menolong untuk membuat apa-apa kerja rumah. Bayarannya terpulang kepada tuan rumah, cukuplah sumbangan yang ikhlas. Kami membasuh kereta, menyapu, seterika pakaian, mengalih perabot, mencuci kolam ikan, menyusun buku, telan habuk, dan sewaktu dengannya. Alhamdulillah, dapat juga menampung sedikit perbelanjaan. (Jadi Housekeeper lagi untung dari kerja kerajaan. Erkk, nak jadi orang gaji part time yang rasmi ke?)


"Nah, ambik lah duit ni," Seorang pakcik menghulurkan RM50 sambil membuka pintu. Pelik sedikit kerana duit diberi dahulu sebelum kerja diberi.

"Awak semua nak buat kerja apa? Takde apa-apa pun yang nak buat, tapi kalau awak semua basuh kereta sanggup ke?"

"Boleh je pakcik, takde masalah."

"Tak perlu basuh guna sabun pun. Bilas dengan air pun takpe."

Selepas siap membasuh kereta, kami dijamu makan. Air 100 plus dan blueberry cheesecake dihidang. Sambil makan, kami berborak dengan tuan rumah. Cerita tentang GOP, masalah yang diahadapi, serba sedikit diceritakan. Tidak lama kemudian, pakcik tersebut masuk ke dalam rumah semula dan keluar sejurus selepas itu.

"Lepas dengar cerita awak semua tadi, pakcik kesiankan kamu. Jadi pakcik nak bagi sedekah pakcik. Ambik lah ni," Dihulurkan tiga keping not RM50.

"Ni ada lagi RM10 makcik bagi. Ni untuk awak semua makan tengahari. Nanti bahagikanlah ya." MasyaAllah. Allah sangat baik!

Alhamdulillah, dipermudahkan.

Rezeki kami dipertemukan dengan pensyarah di Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia yang menggunakan khidmat kami. Dengan empat orang tenaga kerja, kami menyerang rumah dua tingkat di Pulai. Kedua-dua tingkat divakum, sapu dan mop. Baju-baju diseterika, pinggan mangkuk dibasuh, perabot disusun semula dan baju dilipat. Banyak lagi pengalaman menjadi Housekeeper yang boleh dikongsi. Kebetulan, kami juga ke rumah ibu kepada pemilik Al-Ikhsan Sports.

Malam sebelum bertolak ke NZ, saya mendapat panggilan dari syarikat perlancongan kami. Tahap tekanan yang sudah berkurang sedikit naik semula selepas mendapat berita duit yang dibayar masih belum cukup. Alasan mereka, invois yang mereka beri itu salah kira. Marah, geram, sakit hati, tertekan. Mana nak cari duit beribu-ribu dalam satu malam? Saya membuat keputusan untuk cancel booking penginapan di Dunedin. InsyaAllah Miss Nadwa boleh tolong kami untuk cari tempat tidur. Anggapan saya masalah itu telahpun selesai kerana ejen itu telah bersetuju.

Pagi sebelum bertolak ke Terminal LCCT Kuala Lumpur, kami dapat tahu bahawa tempat penginapan di Dunedin tidak dapat dibatalkan. Tiga jam sebelum bertolak, ejen itu mengambil keputusan untuk membatalkan semua makan kami sepanjang berada di NZ. Jujur, masa tu saya nak tarik diri. Letih melayan perangai orang. Kalau diberi peluang untuk menganjurkan GOP lagi, saya tidak akan menggunakan syarikat pelancongan.

Di LCCT, kami ditemukan dengan pemandu pelancong kami. Kecewa. Saya menjangkakan pemandu pelancong itu adalah orang NZ sendiri yang lebih mengetahui NZ. Sudahlah bayar mahal-mahal, tapi dapat pemandu pelancong Malaysia. Rasa tertipu. Allah lebih mengetahui siapa yang teraniaya dalam hal ni. Tiba di Christchurch Airport, pemandu pelancong tersebut telah ditahan oleh imigresen kerana menggunakan visa pelawat dan bukannya visa kerja. Malam itu, dia dihantar pulang ke Malaysia. Maka kami ditinggalkan terkapai-kapai di negara orang. Nasib kami ada di tangan Tony. Siapa Tony?

InsyaAllah bersambung dengan gambar-gambar. :)


3 comments:

Anonymous said...

WOW...hebat betul dugaan awk..ini baru buat GOP...tp dgrnya kalian yg pergi sgt berpuas hati bila tiba di NZ sampaian ada orang yg merancang sambung belajar di sana..menunggu cerita yg seterusnya...

z said...

oke..waiting for the next..huhu..

Asim Abdullah said...

The story gets interesting.