24 July 2011

Aurat yang diringankan

Ahh, asyik-asyik topik aurat. Apalagi yang nak dikatakan? Kami tau lah kena tutup aurat.

Alhamdulillah dah tau.
Tapi tak salah kan kalau saling mengingati? :)

Dulu semasa matriks, saya pernah terdengar suatu kuliah Magrhib di surau. Ustaz dengan halus menegur tentang aurat wanita.

"Kalau kamu pakai baju lengan panjang, tiba-tiba terselak hujung lengan tu sampai ternampak lengan kamu walau sedikit, kamu dah dapat dosa mendedahkan aurat. Itu baru sedikit lengan yang ternampak. Apalagi kalau tak menutup aurat."

Kalau lah dosa tu boleh menampakkan dirinya, mesti semua orang takut dan patuh pada perintah Allah. Tapi tidak, kita tak nampak dosa tu macam mana, jadi kita ambil ringan.

Kita ambil ringan soal aurat lengan, aurat kaki. Kadangkala pelik juga melihat muslimat yang berjubah dan berpurdah tetapi sayang, lengannya terselak, kakinya menampakkan aurat. Yang wajib tidak terbuat.


Muslimat, mari kita istiqamah memakai handsock & stokin. Yang sudah memakainya, berdoalah agar ditetapkan hati untuk terus istiqamah menutup aurat dengan baik.


p/s: Ada sedikit rahsia tentang lengan wanita yang ingin saya kongsikan. Kalau ada mana-mana muslimat yang ingin tahu, sila PM saya. InsyaAllah bermanfaat. :D


18 comments:

Zainab said...

Entry yang sangat bermanfaat. Kadang-kadang kita lupa dan leka...Semoga dengan entry ni kita dapat saling ingat-mengingati antara satu sama lain ^_^

Anonymous said...

terbaik!
rse2 mcm tau je knp sbbnye.hehe
ad hikmah setiap hukum y diturunkn Allah tu kn kak? :D

Nadia Havez said...

wah, rahsia apa tu kina? meh kongsi dengan akak ^_^

cqahsan said...

kak kina, nak tau rahsia tue..t msg me via fb ea..thanks~

Anonymous said...

nk thu rhsia tu.. ^_^

Khairina 'Izzati said...

anonymous: bagi lah email. :D

tity said...

nak tau lah rahsia lengan tu... nnt emel ye.. ni emel kte: yatfdz@gmail.com

Anonymous said...

assalamu'alaikum.
saya pun nak tahu rahsia tentang lengan tu.
emel saya, rus_lutfiyah91@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum..
saya berminat nk tahu rahsia tentang lengan 2..
emel saya normal_la_2@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum..
saya berminat nk tahu tentang rahsia lengan..
sila2 emailkan kat sya ye..
normal_la_2@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum..
sya berminat nk tahu tntg rahsia lengan 2..
sila2 la emailkan kat sya ye..
normal_la_2@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum..
sya berminat nk tahu tntg rahsia lengan 2..
sila2 la emailkan kat sya ye..
normal_la_2@yahoo.com

Anonymous said...

assalamualaikum.
sy berminat nk tau rahsia lengan wanita.
tlg emelkan kat sy.
shibata_rihito143@yahoo.com

sunny day said...

Assalamualaikum.
kalau xkeberatn saya pon nak tahu rahsia lengan wanita
missbluesky@ymail.com

Anonymous said...

assalamualaikum.
sy berminat nk tau rahsia lengan wanita.
tlg emelkan kat sy.TQ
anum_qaisara@yahoo.com

Anonymous said...

assalamualaikum, nak tahu rahsia tu... nie emel saya afrezah_96@yahoo.com

saffiyah safi said...

nak tahu rahsia tu... emel kpd saya nafrezah96@gmail.com

mira said...

Nak tahu jugak.
Emelkan. amir.amira92@yahoo.com.
Thankyou.