07 July 2011

Memories

Sekolah baru. Sekolah yang baru dibuka, bukan setakat sekolah yang baru saya pindah. Semasa sekolah ini dibuka, saya berada di tingkatan dua. Hanya ada kemasukkan bagi tingkatan satu, dua dan empat. Sekolah kami belum bersedia menerima pelajar yang akan mengambil PMR dan SPM kerana masih banyak kelompangan dari segi pengurusan yang perlu diisi.

Memandangkan baru juga, kebanyakkan pelajar yang mendaftar atau didaftar masuk ke sekolah ini merupakan pelajar-pelajar yang dibuang (baca: diberhentikan) oleh sekolah-sekolah berdekatan. Pada ketika itu, malanglah bagi sesiapa yang mendaftarkan diri ke sekolah ini dengan sukarela (baca: saya).

Semasa tingkatan dua, saya boleh dikira sangat naif dan masih 'baru' dalam bidang sosial. Kawan-kawan sekelas sudah mempunyai 'geng' masing-masing dari sekolah lama dan kawasan perumahan. Saya? Pada awalnya memang lone ranger. Selepas seminggu di sekolah ini, saya mula membiasakan diri dan mempunyai 'geng' sendiri. Kemana-mana bersama.

Entah kerana sebab apa, saya pernah salah faham dengan seorang kawan setingkatan. Salah langkah mungkin, dia mengadu kepada rakan baiknya, salah seorang pelajar perempuan paling bermasalah. Merokok, kaki gaduh, kaki ponteng. Satu hari, rakan baiknya itu singgah ke kelas saya semasa guru tiada. Dia menghampiri meja saya.

"Weh perempuan! Kau jangan bajet baik sangatlah. Aku tau apa kau buat kat member aku. Macam s*** je perangai. Tak sedar diri!" Tangannya menolak kepala saya.

Saya tergamam. Menggeletar badan. Tak pernah ada sesiapa cakap begitu pada saya.

"Apasal kau diam? Bisu? Kau nampak ni?!" tangannya membentuk penumbuk dan diangkat betul-betul depan muka saya.

"Kau tunggulah balik sekolah ni. Siap kau kiteorang kerjakan!"

Cuak dibuatnya. Sepanjang hari itu, saya dan kawan-kawan merangka pelan melepaskan diri. Jalan mana yang paling selamat, jam berapa harus keluar dari kelas, blok mana yang boleh digunakan untuk bersembunyi. Terasa seperti pelarian. Beg sekolah saya ketika itu berwarna oren dengan jalur kelabu berbentuk seperti kura-kura. Malang bagi saya, cuma saya seorang yang menggunakan beg itu di sekolah. Dari jauh sudah tahu empunya beg.

Loceng terakhir berbunyi. Pantas saya mencapai beg sekolah dan keluar dari kelas. Beg tidak disandang seperti biasa tetapi dipeluk dari depan, mengharapkan tiada siapa yang dapat mengecam tanpa beg. Kaki melangkah laju ke arah tangga. Keluar sahaja dari pintu pagar, saya membuat cross check untuk memastikan dia tiada di hadapan sekolah. Yakin dia tiada, saya berlari-lari anak pulang ke rumah. Menangis. Pathetic bukan?

Semenjak peristiwa itu, saya kurang aktif dalam apa-apa program di sekolah termasuklah kelab dan persatuan. Kebanyakkan kelab dan persatuan didominasi oleh dia dan juga rakan-rakannya, perempuan dan juga lelaki. Diejek, diugut dan dibuli itu menjadi biasa. Saya mengelak untuk melalui laluan utama di sekolah yang telah dikenalpasti sebagai laluan wajib bagi mereka. Nampak sahaja kelibat mereka dari jauh, minda secara automatiknya akan merangka escape plan.

Semasa tingkatan tiga, saya rapat dengan seorang senior, Kak Wani. Lembaga Pengawas baru sahaja diperkenalkan pada awal tahun itu dan Kak Wani merupakan salah seorang pengawas sekolah. Tanpa pengetahuan saya, Kak Wani memberi nama saya kepada guru disiplin sebagai salah seorang calon pengawas percubaan. Sudahlah dibenci kebanyakkan pelajar setingkatan, inikan pula menjadi pengawas? Bunuh diri namanya!

Hari pertama memakai baju biru, saya rasa seperti menggali kubur sendiri. Sampai di hadapan pintu sekolah, saya menangis dan enggan masuk ke dalam. Teresak-esak, terduduk. Kawan saya di sebelah cuba memujuk dan menarik saya masuk tetapi badan saya terasa amat berat. Saya tidak mampu. Dia memanggil Kak Wani.

Puas dipujuk Kak Wani, saya ke tapak perhimpunan dengan mata sembap. Kak Wani memegang tangan saya dan memimpin saya ke bilik pengawas. Kaki menggeletar apabila berjalan di hadapan sekumpulan pelajar yang saya geruni dan paling dielak. Mereka.

Habislah aku lepas ni. Mereka paling benci pengawas. Double tahap kebencian untuk aku nampaknya.

Zaman permulaan menjadi pengawas mungkin zaman yang paling banyak air mata dikeluarkan. Setiap kali Kak Wani memberi saya tugas untuk membaca ikrar atau menjadi emcee, saya lah yang paling cengeng. Menangis kerana tidak mahu, tidak berani, takut. Takut mereka membuli saya lagi. Setiap kali membaca ikrar atau menjadi emcee, kaki dan tangan akan menggigil. Stage fright, panik melihat mereka di hadapan.

Semakin lama, rasa takut itu semakin kurang. Kenapa? Satu persatu mereka dibuang sekolah, pindah sekolah dan berhenti sekolah.


Beberapa hari lepas, seorang rakan sekelas selamat diijabkabulkan. Di majlis walimahnya, kami mengadakan mini reunion bersama rakan sekolah yang lain. Saya menjadi fotografer amatur yang tidak rasmi. Sedang mengambil gambar, saya perasan kelibat dia. Dia yang menghalakan penumbuk di muka saya lapan tahun lalu.

Saya mengumpulkan beberapa orang rakan bersama dia dan pengantin. Gambar diambil. Dia menghampiri saya.

'Awak, nak tengok gambar tadi boleh?'

'Boleh, tengoklah.' saya menghulurkan kamera ke arahnya.

'Thanks,' dia tersenyum.

Dia tidak mengecam siapa saya. Sehingga majlis bersurai, dia masih tidak mengecam siapa saya.


p/s: Some memories are very hard to forget. Good memories will leave footprints, bad memories will leave scars.

4 comments:

Anonymous said...

patut bagi sedas dua hadiah. untuk refresh memory. :D -bk-

hamiza zainal ariffin said...

salam..kak kina, kira samelah awal tingkatan satu dulu masuk sekolah harian terus ada masalah dgn senior perempuan yang plg nakal kat sekolah..geng dorg terus cari sebab saya budak first yg berani lawan kakak tu...tapi kira nasib saya baik skit la..sebab ad satu laki pengawas yg merupakan best frens abg dok back up saya....kira dua minggu pastu pindah sudah ke SMKA...

Mohd Fahmi Muhammad Mubarak said...

Pengalaman lalu memberikan kita suatu ilmu dalam hidup...
Mungkin sukar untuk kita perolehi tapi, pengalaman pahit sebegitulah yang mengajar kita erti sebuah nilai kehidupan...
Abang suatu ketika dulu pernah dibuli kerana memiliki tubuh besar...
Tapi, akhirnya, semua itu terhapus kerana kredibiliti kita sendiri yang menghadapi masalah tersebut...
Jadi, jangan terlalu takut untuk menghadapinya...

Bersemukalah dengan permasalahan, bukannya cuba untuk melarikan diri darinya...

ALangRaPhY said...

pengalaman awak yg mengkagumkan... saya pun nak cite pengalaman saya dekat awak,sy sekolah dekat sekolah awka tu x lama pun sbb,ramai yg pandai2 x tegur yg x berapa skema ni... tapi sekarang semua sudah jdi kawan... alhamdulillahhh...