02 June 2009

Read Malaysia: Bahagian 2

"Buku Abu Bakar As-Siddiq takde ke?"

"Erm..jap." Lelaki berbaju kuning itu berlalu ke kaunter.

Saya membelek deretan buku di depan mata. Saya mencapai buku Ali bin Abi Talib..antara buku yang dipesan oleh Aini.

"Buku tu takde dalam stok lah dik," sapa lelaki tadi.

Hampa. Buku karangan Abdul Latip Talib itu tiada. Tiada rezeki mungkin..

"Adik belilah buku ni.." lelaki tadi menghulurkan buku bertajuk 'Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain?'.

"Buku ni antara buku terlaris kita pernah publish.."

Saya mengambil buku itu dan menyelak helaian mukanya. Rasa kecewa masih bersisa. Teringin benar menyulam kisah sahabat kesayangan Rasulullah s.a.w..

"Una, Kina nak Abu Bakar gak..jum cari sape2 kat sini yang nama Abu Bakar bagi kat dia," usik Nicky.

Saya hanya tergelak kecil.."Aduhh..buat lawak pulak diorang ni."

"Nicky, nak beli yang mana ni?"

"Entah.. 'Yakjuj Makjuj' tu berapa?"

"Lepas diskaun ada lah dalam RM26"

"Okay lah tu..beli je lah"

"Kau tak nak ke?"

"Aku beli 'Iskandar Zulkarnain'..kau beli 'Yakjuj Makjuj'. Okay?"

"Ha..okay, okay. Nanti boleh aku pinjam. Hehe."

Saya ke kaunter bersama Yakjuj Makjuj, Ali bin Abi Talib dan Ahmadinejad.

Alhamdulillah, cukup buat masa ni.


*Buku-buku lain yang dibeli telah dirahsiakan disebabkan oleh beberapa isu 'sensitif'.

4 comments:

Husna Najihah said...

xpela kina..ade mse lg nk bli...cik kina habiskan buku2 yg kina beli 2 dlu..:)

Mohd Hafizul Hilmi Bin Mohd Noor said...

erk..tgk bku yakjuj makjuj trs rse ngntuk.. hehe..tbl sgt

Syafie Al-Insafi said...

Hmm...

Ada gak kebenaran yg diperkatakan oleh YB Hilmi nie...

Buku Yakjuj Makjuj nie akan terasa mengantuk bila hati kita x mendodoi utk membaca nuku tue...

Hehehe...

Kina, abg nak pinjam gak buku psl Ahmadinejad blh?

Terasa nak umpil sifat peribadinya...

Hehehe...

Khairina 'Izzati said...

>una: ye lah makcik..tenkiuu.hehe.

>hafizhilmi: mmg agak tebal..harap2 tak jadi bedtime story lah..huhu.

>syafieal-insafi: sure..no prob.nnti kina bwk sem depan. :)