23 January 2011

Lelaki Dayus

Fiest'U. Festival Keusahawanan Mahasiswa. Gerai kami berhadapan dengan gerai Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia yang menawarkan perkhidamatan urutan refleksologi. Seminggu berniaga, seminggu juga lah berhadapan dengan gerai mereka.

Kagum dengan mereka yang mengurut dari pagi hingga ke malam. 'Tak lenguh tangan ke?' Saya kurang pasti berapa yang perlu dibayar untuk setiap perkhidmatan urutan. Yang pasti, terdapat perkhidmatan refleksologi kaki sahaja dan juga urutan seluruh badan.

Cumanya ada suatu perkara yang membuatkan saya dan rakan-rakan yang menjaga gerai tidak senang duduk dan sakit mata. Orang kampung kata 'eyesore'. Menyaksikan lelaki-lelaki dayus.

Pernyataan sensitif mungkin. Dayus. Maaf jika bahasa agak kasar, tetapi bukan saya yang kata, Rasulullah yang kata.


ثلاثة لا ينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة: العاق لوالديه، والمترجلة، والديوث. رواه أحمد والنسائي


Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan dari dikenakan azab) mereka di hari kiamat : Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki DAYUS" ( Riwayat Ahmad & An-Nasaie: Albani mengesahkannya Sohih : Ghayatul Maram, no 278 )


Siapa mereka yang dayus ini? Mereka inilah lelaki-lelaki yang membenarkan isteri mereka, ibu mereka dan saudara perempuan mereka diurut oleh lelaki lain. Apa ingat orang buta itu tidak bernafsu dan berperasaan? Mereka juga berkahwin dan berumah tangga. Yang membenarkan kaki diurut itu satu perkara, lagi teruknya adalah yang membenarkan diurut seluruh badan.


ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذي يُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائي .


Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" (Riwayat Ahmad )



BILA LELAKI MENJADI DAYUS? (dipetik dari zaharuddin.net)

Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila :-

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber'dating' dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa 'sporting' yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki rancangan realiti telivision dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan dan aurat kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

..dan banyak lagi.

Semoga lelaki-lelaki yang membaca entri ini menjaga wanita-wanita mahram di dalam hidup anda. Semoga wanita-wanita yang membaca entri ini menjaga diri dan tidak menyebabkan suami, abang, adik lelaki, ayah dan saudara lelaki anda menjadi dayus.

Peringatan untuk diri sendiri juga. Wallahu'alam.


9 comments:

isma said...

salam..perkongsian yg terbaik....
nk mintak copy ni n post kat blog....
tq..

Hafiza Omar said...

nais!!!
tp ade 1 soalan..persoalan ni terbuku di dlm hati...pakcik yg mengurut 2 pakai sarung tangan..jd ape hukumnye..masih berdose ke?

Khairina 'Izzati said...

erm, yang kita nampak, dia urut kaki je guna sarung tangan. badan & lain2 tu tak guna sarung tangan pun.

kalau pun guna sarung tgn, kita still x setuju sbb boleh rasa bentuk badan gak..dan takde sbb yang mendesak & memerlukan. betul x?

Lagenda said...

salam. dia urut tahap mana?
sebab nampak gerai tu open la

Khairina 'Izzati said...

wasalam. urut tahap mana? kalau urut badan tu dari atas ke bawah without missing a spot. (faham ka?)

memang gerai tu open, jadi orang yang lalu lalang boleh tgk dengan bahagia nya.

Hafiza Omar said...

Betul2x..kite pun xstuju sbb even pakai sarung tgn still boleh rase bntuk bdn...pernah tnye anak org bute 2.."xde perempuan ke yg urut?" adik 2 kate sepatutnye ade..tp xdtg..
uish...urut dr ats smpai bwh without missing a spot?spnjg jge gerai xpernah nmpk lak..penah nmpk perempuan yg kene urut kat kaki je..erm ntahla..pakcik2 yg urut 2 dah tue2 da pun..rasenye mrk 2 dah xperlu keje..biar anak2 je keje n bg duit tiap2 bulan..=(

Lagenda said...

woha!

kakung said...

: )

Anonymous said...

Lelaki perlu dapat kerjasama dari perempuan untuk elakkan dia dari jadi dayus.