03 October 2009

Taklid Buta: Sejauh mana kefahaman kita?

Imam Al-Ghazali mentafsirkan taklid sebagai 'menerima perkataan tanpa disertai hujah (alasan dan dalil)'. Sikap taklid buta terhadap para imam mazhab secara melampau haruslah dihentikan di atas sebab semua imam mazhab menjadikan sunnah yang sahih sebagai pegangan dan meninggalkan pendapat yang bercanggah dengan sunnah Rasulullah s.a.w.. Sebenarnya isu taklid ini telah lama ditegah oleh para sahabat Nabi. Ini kerana dengan bertaklid, seseorang akan menerima pendapat atau hadis tanpa mengetahui kesahihannya dan menyekat seseorang daripada berfikir menggunakan akal dan mengkaji hadis-hadis lain.


Contoh terdekat yang boleh kita perhatikan adalah di UTM sendiri di mana sejak kebelakangan ini kampus dibanjiri pelajar-pelajar antarabangsa. Timbullah isu percampuran mazhab, solat siapa yang betul, sunnah atau bid'ah. Lalu dipersalahkan, "Ah, aku mazhab Syafie, mereka mazhab lain.". Cemuhan yang sering kita dengar adalah persoalan mengapa pelajar wanita dari Arab tidak memakai stokin apabila mendirikan solat dan mengapa pelajar Arab sewenang-wenangnya menggerakkan tangan dan badan ketika solat.

Para imam mujtahid melarang kita bertaklid kepada mereka kerana bimbang apa yang mereka ijtihadkan itu menyalahi hadis Rasulullah yang sahih. Ibn Hazm r.a mengatakan: 'Sesungguhnya semua ulama fikah itu telah membatalkan taklid. Mereka melarang sama sekali sahabat-sahabat mereka bertaklid kepada mereka. Antaranya Imam Al-Syafie. Beliau berpendirian tegas dalam menentukan kesahihan hadis dan berpegang pada hujah yang tepat. Beliau juga tidak suka orang lain mengikuti semua pendapatnya.'

Oleh itu sahabat-sahabat, janganlah kita taksub kepada mazhab tertentu sehingga tidak dapat menerima pendapat mazhab lain dan mengatakan amal ibadah mereka tidak diterima. Sesungguhnya yang layak menilai itu hanyalah Allah. Utamakan niat dalam beribadah dan lakukanlah seikhlas mungkin. Firman Allah dalam Surah Al-Kahfi ayat 110, 'Sesiapa yang mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya, dia hendaklah beramal soleh'.

Pentingnya untuk kita mengkaji kesahihan hadis tersebut dan seterusnya menentukan sejauh mana pendapat mazhab tersebut selari dengan sunnah nabi. Islam mengajar kita untuk menggunakan akal dengan sebaik-baiknya iaitu dengan berfikir dan menuntut ilmu.

Wallahu'alam.


Rujukan: Wuduk & Solat Menurut Sunnah & Mazhab Syafie


P/S: Kepada mahasiswa UTM yang ingin membeli buku Wuduk & Solat Menurut Sunnah & Mazhab Syafie, pada ana ada lagi dua buah buku. Harga RM19.90..sila contact ana jika berminat. Siapa cepat dia dapat..

pP/S: InsyaAllah entry seterusnya akan membincangkan tentang perbezaan cara solat menurut sunnah dan cara solat umat Islam kini..

2 comments:

qurratul qalb said...

salam akak,
can u save 1 book 4 me?
i would like 2 hve 1..
later, i'll come 2 ur room k..

Khairina 'Izzati said...

okay dear..