10 January 2013

Membebel: 29 Hari

29 hari lagi. 


Kelmarin, cik biras angkat saya Umi Kalsom mengirimkan mesej.

"Awak, genap hari ini, bulan depan, awak akan jadi isteri orang.."

Kelu sebentar. Saya membalas mesejnya.

"Awak, genap hari esok, bulan depan, awak akan jadi isteri orang juga. Dah ready?"

"Entahlah Kina.."

Saya membaca blognya. Kina pun dah lama rasa makin hari makin kurang kata-kata, Umi. 



Beberapa hari selepas membuat announcement di blog dan FB, mesej dari Kak Atun, juga seorang pengantin baru menjengah telefon bimbit saya. 

"Macam mana perasaan Kina?" soalnya.

"Entah akak. Apa yang sepatutnya Kina rasa?"

"Hehe. Akak pun tak tahu. Akak pun rasa blur je masa kahwin haritu."



Perasaan saya? Ermm..serabut mungkin. Sekarang hampir setiap minggu, atau paling tidak dua minggu sekali, saya akan pulang ke KL untuk urusan persiapan kahwin. Perjalanan JB-KL selama 4 jam sudah tidak terasa jauhnya. Basi. 

Semalam telefon bimbit nokia hitam putih berkelip-kelip.

"No space for new messages. Inbox full."

Tangan laju membuka mesej-mesej lama dan delete mana yang tidak perlu. Saya berhenti apabila terlihat suatu nama yang dekat di hati. Afiqah Roslan. Bila pula dia mesej saya ni? Dia bertanya khabar dan persiapan kahwin. Saya memohon maaf kerana tak perasan mesejnya dan kami berbalas mesej.

Rasa penat baru tiba di UTM dan stress pulang ke rumah tempoh hari masih bersisa. Lalu saya bertanya kepada Fiqa satu soalan yang bermain di fikiran.

"Fiqa, macam mana awak boleh kahwin sambil belajar? Serabut ni, nak siapkan projek & dalam masa yang sama nak kahwin." 

"Erm, mungkin sekarang awak serabut sebab awak travel kot. Awak janganlah risau sangat. InshaAllah lepas kahwin semua akan settle. Rezeki lepas kahwin, rezeki masa. The most important thing is enjoy everything you do and jangan fikir benda tu susah. Fikir senang, senang, senang."

MasyaAllah, betul kata Fiqa. Kenapa perlu meragui janji Allah, bahawa perkahwinan itu membuka pintu rezeki? Fiqa sendiri merasakan rezeki masa. Bagaimana dia, seorang pelajar perubatan, bakal doktor, yang berkahwin semasa belajar dan kini mempunyai seorang cahaya mata membahagi masa untuk pergi ke kelas, ulangkaji, menduduki peperiksaan, melalui tempoh klinikal kelak. MasyaAllah, tabarakallah.

Fiqa menyambung lagi, "Pengalaman kita sendiri, bila kita taat dengan suami lagi-lagi sebelum exam. InshaAllah, Allah akan mudahkan semuanya. Kahwin ni memerlukan pengorbanan yang sangat besar tapi besar juga ganjarannya."

"Lagi sebulan je Kina! InshaAllah semuanya okay. Awal-awal kahwin memang susah tapi yang penting awak & suami sentiasa memahami. All the best! InshaAllah nanti kita datang, lagipun Harith pun nak datang jumpa bakal mak mertua dia. Hehe."

Harith, cahaya mata Fiqa yang sangat comel. Bakal menantu saya yang sudah saya cop awal-awal walaupun saya belum mempunyai anak. Hehe.

Syukran Fiqa.

Laa haulawala quwwata illabillah. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah taala. Rabbi, jadikanlah aku kuat. 

:)


6 comments:

afiqhuri91 said...

semoga dipermudahkan olehNya urusan akak

Azlinda Amin said...

Insya Allah kak sikit je lagi.. Semoga diberi kekuatan terus menerus.. Akak kena jadi yang terbaik untuk motivate saya. ;) hehe

Khairina 'Izzati said...

Afiq: Aminn, insyaAllah. Syukran atas doanya. :)

Linda: Syukran my dear..akak dah okay, insyaAllah. Hehe. Awk pun kena kuat! Sikit lagi nak habis dah. :D

Nur Zaimar said...

Rindu nak borak dengan akak lagi. Semoga dipermudahkan urusan akak y tak nampak pun macam isteri org nanti.hee. -nursyuhada.fatihah.zaimar-

Khairina 'Izzati said...

Syud: Rindu nak borak dengan syud jugak. :) InsyaAllah nanti kita jumpa yeh..akak kan awet muda, tak nampak la mcm bakal isteri org. hehe.

Azlinda Amin said...

kalau nak jadi isteri, kena nampak tua ke..?? hehhe