02 August 2012

Rezeki


"Akak, bestnya tengok dia dapat buat fast track, terus sambung PhD."

"Itulah kan, rezeki dia. Rezeki kita pun Allah dah tetapkan, cepat atau lambat je. Jadi kita kenalah bersyukur dengan apa yang kita sedia ada ni."

Kakak menggosok-gosok bahu saya.

Ahh, selalu begini apabila bercakap dengan kakak. Rasa ditampar muka berkali-kali menyedarkan diri. Bila difikirkan semula, barulah sedar bahawa perancangan Allah itu sangat cantik dan terbaik untuk semua.

Ada kawan sekelas sudah mendapat tawaran kerja walaupun belum tamat belajar. Ada juga kawan yang sudah setahun bergraduasi tetapi masih mencari-cari peluang pekerjaan.

Ada teman sematrik yang menyambung pengajian di luar negara dan mengambil bidang perubatan. Ada pula orang yang mahu menyambung pelajaran tetapi tidak mempunyai wang yang cukup.

Ada kawan seusia yang telah pun menimang cahaya mata kembar tempoh hari. Ada juga mereka yang sudah berkahwin berbelas-belas tahun tetapi masih belum dikurniakan anak.

Ada seorang sepupu yang hampir sama usia kini bekerja di syarikat antarabangsa dengan gaji menceceh RM6000 sebulan. Ada pula hamba Allah yang bekerja keras hampir sedekad tetapi gajinya tidak naik walau sesen.

Ada sahabat yang sudah menjejak tanah haram dan mencium hajarul aswad. Dan ada juga insan yang sampai ke liang lahad belum sempat melihat Baitullah.

Allah sudah menetapkan segala sesuatu itu pada kadar yang sepatutnya. Tidak kurang dan tidak lebih. Jadi mengapa kita perlu bersedih dan membanding-bandingkan rezeki orang lain dengan rezeki kita? Adakah kita tidak yakin dengan perancangan Allah? 

Contoh mudah apabila kita bersedekah.  Jika kita dengan ikhlas memberi sesuatu, maka Allah akan memulangkan kepada kita sepuluh kali ganda. Jika kita menderma RM10, kita akan dapat kembali RM100. Boleh jadi pulangan sepuluh kali ganda itu dalam bentuk tunai, jika tidak dalam bentuk rezeki yang lain. Dimurahkan rezeki berniaga, bonus gaji, dipermudahkan urusan, makan percuma, ter'hijab' dari membayar wang denda dan bermacam-macam lagi perkara yang tidak terlintas di fikiran kita. Allah sangat baik!

Allah cuba mengajar kita MLM yang sah disisi syariah dan tiada syubhah. Persoalannya, adakah kita benar-benar yakin? Jika kita cuma ada RM10 untuk hari ini dan ada hamba Allah memohon wang derma, berapakah yang akan kita peruntukkan? 

Bukankah rezeki itu milik Allah dan dari Allah juga? Jadi maksudnya kita berkira-kira tentang harta yang sebenarnya bukan milik kita? Ahh, lemah rupanya iman. Kadangkala kita lupa barangkali.

Jika mahu mempersoalkan tentang rezeki, haruslah kita ingat kisah Nabi Zakaria. Sehingga umur baginda hampir 80an, masih belum dikurniakan cahaya mata. Tabahnya seorang nabi!

Kita ini? Saya sendiri?

Ada sebab mengapa saya mengambil masa empat bulan untuk menulis proposal master setebal 15 muka surat, sedangkan Cik Roomate dapat menyiapkan proposalnya dalam masa seminggu.

Ada sebab mengapa dua semester pertama saya dihabiskan dengan tiada apa hasil sekalipun.

Ada sebab mengapa geran saya ditangguh-tangguhkan dan cuma dapat 30% dari apa yang dimohon.

Ada sebab mengapa beberapa perkara yang saya inginkan, Allah tangguhkan buat sementara waktu.

Ada sebab mengapa saya masih merangkak-rangkak membuat eksperimen walaupun sudah hampir masuk ke semester ketiga, sedangkan ada sahaja sahabat yang sudah pun memulakan penulisan thesis.

Muhasabah diri, berfikir dalam-dalam.

Ini semua rancangan Allah bukan?  :)


"Kina, yang penting usaha, tawakal & redha. Allah sangatlah pemurah, bukan macam kita ni, nak bagi makan kat kucing pun berkira."




p/s: Alhamdulillah, saya sudah jumpa jawapan kepada sebab-sebab tersebut. :D



No comments: