16 June 2012

Antivirus


Kadang-kadang kita menyombong. Sampai satu ketika, hampir jatuh tersungkur, baru kita tahu tinggi atau rendah langit itu. 

Hampir satu tahun saya menggunakan laptop saya tanpa apa-apa antivirus. Dulu kalau ada sahabat yang mahu guna pendrive di laptop saya, mesti ada yang tanya, ‘Kina, tak scan dulu ke?’. Dengan bangga selamba saya jawab, ‘Laptop saya ni dah lama tak guna antivirus’. Cehh, berlagak sangat. 

Virus-virus hidup bahagia di dalam laptop saya. Dulu saya pernah cuba download antivirus percuma Avira, Norton dan beberapa lagi dari internet. Kemudian saya menghabiskan duit membeli Kaspersky selama dua tahun berturut-turut. Saya kecewa kerana pada tahun kedua membeli Kaspersky, software itu langsung tidak dapat mengesan apa-apa virus.

Sesiapa sahaja yang pernah mencucuk pendrive pada komputer PSZ pasti tahu berapa banyak spesis virus yang diternak dan membiak. Tetapi apabila saya cuba scan pada laptop saya, Kaspersky yang saya beli itu tidak dapat mengesan apa-apa. Saya putus asa. Saya biarkan laptop saya tanpa antivirus.

Minggu lepas, external hardisk saya ternoda. Semua files hilang. Proposal, journal, citations, gambar, bahan tarbiyah, draf thesis dan segala yang penting ada di dalamnya. Panik dua tiga saat, kemudian menenangkan diri. Pergi ke control panel, tukar settings kepada unhide files. Alhamdulillah files di dalam external masih ada rupanya cuma hidden. Cepat-cepat saya buka akaun Dropbox dan upload files yang penting sebagai backup. Lega sebentar.

Dua tiga hari selepas itu saya membelek-belek kembali external hardisk. Virus yang membiak itu telahpun duplicate content dan membuat dummy files. Saya risau. Mahu scan sekalipun, laptop tidak ada apa-apa software antivirus. Saat itu, barulah kelam-kabut mencari antivirus software di internet. Dengan kelajuan internet yang lembab dan mungkin boleh kalah dengan arwah Labu dan Labi sekiranya mereka masih hidup (arwah kura-kura saya), saya tidak berjaya memuat turun apa-apa antivirus. Berlagak tenang.

Semalam internet berlaku baik pada saya. Saya cuba download empat antivirus yang berbeza sekaligus. Hasilnya, hanya dua yang berjaya di download. Saya install satu dahulu, Avira. Cubaan scan pertama menggunakan Avira, 165 virus dikesan dan berjaya dihapuskan. Alhamdulillah. Tetapi files masih lagi hidden jadi saya cuba bertanya kepada Pak Nujum Encik Google. Saya mencuba kaedah command prompt untuk unhide files. Cubaan pertama, files berjaya di unhide pada mulanya. Kemudian kembali hidden. Something’s wrong. Mungkin masih lagi ada virus.

Saya cuba install antivirus kedua, Avast. Kali ini the actual culprit was detected. Dua worm yang degil berjaya dikesan. Saya cuba lagi command prompt untuk unhide files. Alhamdulillah, semua kembali normal. Walaupun virus telahpun dikesan dan dihapuskan, saya scan sekali lagi untuk memastikannya. Cuma yang tinggal sekarang seekor virus yang degil di dalam D: . 



Baiklah.

Cuba bayangkan diri kita seperti laptop, antivirus itu pula seperti ibadah dan virus itu seperti ujian. Contoh ibadah? Membaca Quran, berzikir, solat malam, bersedekah, mengingati mati, puasa, apa-apa sahaja yang mendekatkan diri kita dengan Allah. Virus, ujian kesedihan seperti gagal dalam peperiksaan, kemiskinan, kelaparan, kematian orang tersayang, dikhianati, dirompak, rumah terbakar, eksiden, putus cinta (pfftt). Virus, ujian kegembiraan seperti mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan (ujub, riak, takbur), mendapat kenaikan pangkat, kenaikan gaji, kesenangan hidup, anak-anak yang pandai.

Bayangkan pula apa yang akan berlaku jika suatu hari kita diuji dengan virus. Jika kita diuji, kemudian mengambil pendekatan seperti yang saya lakukan apabila laptop saya dimasukki virus, apa akan berlaku kepada kita? Mula-mula kita mencuba beberapa jenis antivirus, berpuasa, berzikir. Tetapi kita masih lagi diuji. Kemudian kita mencuba pula antivirus lain yang lebih mahal. Kita solat malam dan bersedekah, namun tetap diuji. Apabila semua tidak berjaya, kita putus asa. Kita membiarkan diri tanpa antivirus yakni tanpa beribadah untuk mendekatkan diri kepada Allah. Bukankah itu lebih parah kepada diri?

Putus asa. Jadi kita cuba mencari ketenangan pada yang tidak sepatutnya. Meluahkan perasaan pada sahabat-sahabat. Tidak puas dengan itu, kita meluahkan kepada yang berlainan jantina – buaya friend dan geli friend. Kita TERbuat maksiat, kita TERleka dengan dunia, kita TERubat sementara. Apabila sudah tiada sahabat yang sudi peduli, sudah tiada wang yang dapat membeli ketenangan, sudah kosong jiwa, barulah kita terdesak. Barulah kita mencari kembali ruang-ruang ibadah. Allah, ruginya kita kerana pernah putus asa.

Pada saat itu, apabila terdesak, barulah kita melilau-lilau mencari antivirus. Kita cuba solat seperti dahulu, cuba berzikir dan berpuasa. Iman naik dan turun. Ada ketika kita mampu menjadi orang soleh, ada ketika kita kembali menjadi sahabat syaitan. Ada ketika bibir kita tanpa lesu menyebut zikir, tetapi hati kita busuk merindui maksiat. Something’s wrong. Mungkin masih lagi ada virus. Ahh, kita perlu antivirus yang lebih kuat. Kita cuba pula solat malam, menghadiri majlis ilmu, mendekati orang-orang soleh. Perlahan-lahan kita berusaha membuang virus-virus yang menodai hati.

Jangan biarkan diri menyombong dan berlagak dengan mengatakan kita tidak memerlukan antivirus. 


p/s: Apabila bertembung antara kebaikan dan kemungkaran di depan mata, kenapa kita masih lagi memilih kemungkaran? Hati, ingatlah tentang mati. 

1 comment:

Zabel Iqbal Bin Zainon said...

better 1 antivirus shj utk 1 pc.. :)