14 May 2012

Haram, haram, haram

Entri ini tiada kaitan dengan fatwa mengenai perhimpunan Bersih.

Tahun ni ramai sungguh sahabat-sahabat yang akan menamatkan zaman bujang dan menikah. Bulan Mei dan Jun sahaja, sudah banyak undangan yang diterima. Antaranya, 

1 Mei   - Kak Nadia Havez & pasangan (Senior MPM UTM)
5 Mei   - Norafedah & pasangan (SMKSM)
13 Mei - Akh Shahrin Azam & pasangan (Senior PMI UTM)
26 Mei - Kak Ayunny Hamzah & pasangan (Senior PMI UTM)
                - Ashikin Jumiran & pasangan (Junior SMKSM)
27 Mei - Muslimah Marsi & pasangan (Sahabat Pro-M UKM)
1 Jun    - Norazirawani Zakaria & pasangan (Coursemate UTM)
3 Jun    - Kak Azliena & pasangan (Senior PMI UTM, Nisa' GP)
               - Kak Siti 'Amirah Basirun & pasangan (Jakeris MPM UTM)
9 Jun    - Akh Ashraul Fauzan & pasangan (Senior PMI UTM)

Alhamdulillah, barakallahu lakuma wabarakah. Maka menangislah syaitan-syaitan serta keturunannya.

Baiklah, getting to the main topic.

Sebenarnya entri hari ini bukanlah untuk mengiklankan walimah sahabat-sahabat tetapi untuk bercakap soal bersolek dan berdandan yang sinonim dengan wanita, lebih-lebih lagi bagi yang akan melangsungkan majlis perkahwinan.


Tudung

Aihh, bab tudung. Bab yang paling memerlukan kesabaran untuk menerangkannya kerana tidak semua orang dapat menerima. Saya sangat suka video Ustaz Don mengenai syarat bertudung kerana Ustaz juga ada menekankan bertudung di hari perkahwinan.


Saya agak tersentap mendengar kata Ustaz, "Hari kahwin Allah laknat, macam mana nak dapat zuriat yang baik?". Hari yang sepatutnya diberkati Allah akan dilaknat sekiranya wanita itu tidak menutup aurat dengan betul, contohnya memasukkan tudung ke dalam baju.

Apatah lagi yang memakai 'bonggol unta' di atas kepala, tudung yang jarang sehingga menampakkan leher dan dada (contoh: beberapa jenis tudung bawal), tudung yang melekat ke dada dan menampakkan tali baju dalam (contoh: tudung jenis lycra), tudung adik (contoh: tudung instant saiz S) dan pelbagai lagi jenis fesyen tudung.

Saya sangat, sangat, sangat memohon supaya adik-adik, kakak-kakak dan abang-abang dapat menonton video di atas.

Selain tudung, dilaknat juga jika melakukan perkara-perkara lain yang haram.


Bulu Mata Palsu

Saya agak pelik melihat mereka-mereka yang suka  dan meminta untuk memakai bulu mata palsu. Sudahlah berat (ini kata orang yang pernah pakai), gaya macam labah-labah pun ada.


Rasulullah s.a.w. menegaskan: “Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan meminta rambutnya disambung.” [Shahih al-Bukhari, no: 5934]

Menyambung rambur disini termasuklah mengambil rambut orang lain dan menyambung ke rambut sendiri atau pun memakai rambut sintetik (palsu). Jika diikutkan kaedah qiyas (analogi), maka dilarang juga memakai bulu palsu sama ada di kening atau kelopak mata. Tidak dibezakan sama ada rambut palsu atau bulu palsu itu adalah daripada makhluk lain atau buatan manusia, ia tetap dilarang. 


Cukur Kening

Saya pernah menjadi fotografer tidak rasmi seorang kenalan yang melangsungkan walimah. Semasa disolek, mak andam bertanya kepadanya, 'Kening ni nak trim tak?' Saya tersentak, berbalas pandangan dengan sahabat di sebelah.

'Trim je lah kak, serabut betul saya tengok tebal-tebal ni.' Kali ini bukan sahaja tersentak, malah beristighfar berkali-kali dalam hati. Sahabat di sebelah cuba untuk menasihati, 

'Awak, cukur kening tu kan haram?'. 
'Alah, sekali ni je pun. Bukan hari-hari kita kahwin kan?' Jawabnya sambil tersengih.

Hilang mood untuk mengambil gambar. 



“Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang dibuat tatoo dan dibuatkan tatoo” (HR. Bukhari no. 5937 dan Muslim no. 2124)

Sudah terang lagi bersuluh hukumnya, nak hujah apa lagi?


MUA terlampau

Perlu kita ingat, soal hukum bukanlah sesuatu yang main-main dan remeh-temeh. Misalnya, jika meminum arak itu haram dan berdosa besar, maka orang yang membuat arak itu juga berdosa. Orang yang menghantar arak itu ke kedai-kedai juga berdosa. Orang yang menjual arak juga berdosa. Orang yang mempromosikan arak juga berdosa. Begitulah hukumnya.

Dalam soal ini, Make-up Artist (MUA) atau mak andam (termasuklah makcik, sepupu atau saudara mara) sendiri akan dilaknat oleh Allah kerana mencukur bulu kening dan memakaikan bulu mata palsu pada orang lain. 

Kadang-kadang, mereka yang telah jelas soal hukum tiada masalah untuk menolak perkara-perkara ini. Soalnya jika ada saudara-mara yang sangat berkeras untuk menyolek dan mendandan seperti yang disebutkan diatas. 

'Ni kenapa bulu mata tenggelam, tak nampak? Pakaikan bulu mata palsu tu baru nampak seri.'
'Kening kamu ni berserabut sangat, trim lah sikit. Bukannya nak cukur semua pun, sikit je bagi nampak kemas.'
'Pakai tudung macam ni tak cantiklah nak pakai masa kahwin. Sama je macam hari-hari lain. Cuba buat fesyen macam ni.'

Remember, it's your wedding, it's your face, it's your right. Anda juga berhak untuk berkeras mengatakan tidak. Cuba untuk menolak secara lembut dan berikan penjelasan sebaik-baiknya. Kita juga bertanggungjawab untuk menyampaikan.

Wallahu'alam.



Sumber:
1. Shahih al-Bukhari
2. Shahih Muslim
3. Jakim
4. MyIbrah.com

p/s: Jika perkara yang disebut di atas haram dan dilaknat Allah pada hari perkahwinan, macam mana pula dengan mereka yang melakukannya di hari-hari lain? Ini belum lagi termasuk baju yang ketat, hiburan yang lagha, majlis yang mengabaikan solat fardhu, tetamu yang tidak dijaga ikhtilat...

2 comments:

A.M said...

Assalamualaikum akak. Kalau pakai eyeliner or celak pada kening masa hari perkahwinan untuk bagi kening yang semulajadi nipis, boleh ke?

Khairina 'Izzati said...

A.M: Wa'alaikumsalam..kalau macam tu boleh, tapi jangan berlebihan sampai tabaruj. Boleh rujuk sini:

http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/37023