03 October 2011

Ibrah

Ibrah itu pengajaran.

Dua hari ini penuh dengan ibrah. Belajar dari sekeliling dan orang-orang yang lebih berpengalaman. Tak pernah terfikir akan berada sekelas dengan kakak-kakak ustazah yang hebat dan para ustaz yang mantap. Allah beri peluang untuk belajar dari mereka. Allah beri peluang untuk muhasabah diri.

 Kami ditanya seorang demi seorang tentang bidang kajian kami.

"Saya pelajar fast-track PhD. Projek saya tentang kedudukan ibu susuan di dalam Islam berserta kajian saintifik makmal."

"Saya mengambil ijazah dan sarjana di UTM dalam bidang sains komputer. Sekarang insyaAllah akan mengambil PhD dan mengkaji tentang perbahasan mazhab mengenai ibadah haji."

"Saya merupakan lulusan ijazah dari UIA dalam bidang kejuruteraan. InsyaAllah kajian sarjana saya tentang perbahasan undang-undang mengenai status halal."

"Saya lulusan ijazah di Al-Azhar, sekarang menyambung sarjana dan membuat kajian tentang..."

"Saya mengambil ijazah di Mesir. Kajian sarjana saya mengenai..."

 Rasa rendah diri - satu.


Siapa sangka, Ustazah Naemah turut berada di kelas yang sama, mengambil PhD. 

"Awak ni semua untunglah belum kahwin lagi, ada masa untuk siapkan kajian. Macam saya ni, nak bahagikan masa untuk anak-anak lagi.. "

 Rasa rendah diri - dua.

Usai bertaaruf, sesi pembelajaran dimulakan. Allah, jauh beza dengan apa yang pernah dipelajari sebelum ini. Cuba untuk fokus, cuba untuk kaitkan dengan projek sendiri namun masih samar-samar.

"Esok, saya nak awak bentangkan kajian awak berdasarkan apa yang awak dapat hari ini." kata pensyarah.

Ahh, biar betul. Apa aku nak bentang ni?

Kata ustaz, "Awak bentang saja apa yang awak boleh. Nanti bahagian metod kajian bukan saintifik tu saya akan tolong bagi pendapat."

Hari pembentangan. Hari taaruf yang lebih mendalam. Para ustaz dan ustazah yang hebat-hebat belaka membentangkan kajian mereka.

Tiba giliran saya. Jujur, saya katakan kelemahan saya. Saya memohon pandangan pensyarah, diberi cadangan dan tunjuk ajar. Alhamdulillah, ada jalannya.

Selesai pembentangan, Kak Zilal mengambil tempat di sebelah saya. Kami bertukar email dan nombor telefon. Katanya ada banyak bahan rujukan yang boleh diberi. Alhamdulillah, Allah mudahkan.

Dalam masa yang sama, kelihatan Ustaz Mahyuddin mengambil tempat duduk. Ustaz Mahyuddin juga mengambil PhD rupanya.

"Awak kenal Ustaz Mahyuddin?" Soal Kak Zilal. Mungkin sedikit pelik kerana saya bukan dari fakulti mereka.

"Kenal. Ustaz ada buat kuliah tafaqquh di MSI, bincang kitab Riyadhus Solihin."

"Ohh, patutlah. Kuliah tafaqquh tu setiap petang kan? Akak nak sangat pergi, tapi ya lah, nak bawak anak nanti susah pula."

"Hah? Akak ada anak? Akak dah kahwin ke?" Muka Kak Zilal tak macam mak orang pun, macam umur 19 ada lah.

"Hehe. Ya lah, anak akak dah ada dua orang pun. Akak dah lama dah kahwin, dah enam tahun dah."

"Ehh, serius ke ni? Umur akak berapa?"

"Umur akak 26, kahwin masa umur 20. Masa tu first year lagi."

Allah..Tingginya azam dan semangat Kak Zilal. Mengambil fast-track PhD, dalam masa yang sama menjaga suami dan anak-anak yang masih kecil.

Rasa rendah diri - tiga.


"Saya mengambil ijazah dan sarjana di UTM dalam bidang sains komputer. Sekarang insyaAllah akan mengambil PhD dan mengkaji tentang perbahasan mazhab mengenai ibadah haji."

Dia berjalan dengan bantuan crutches. Langkahnya agak perlahan. Sekali pandang, pasti tidak menjangka dia pelajar PhD. Tampak sangat muda.

Pada mulanya saya agak bingung, bagaimana dia membuat kajian PhD dalam bidang yang sangat jauh beza dengan apa yang dipelajari sebelum ini. Rupanya dia menghasilkan aplikasi software untuk telefon bimbit seperti iPhone untuk kemudahan jemaah haji.

Rasa rendah diri - empat.


"Dik, dah install dah software yang ustaz bagi tadi?"

"Baru nak install kak, duduklah di sini."

Kak Andik seorang ustazah yang mengajar di sebuah sekolah rendah di Segamat. Kak Andik mempunyai ijazah dalam bidang syariah tetapi memilih untuk menjadi guru supaya masanya boleh diluang bersama keluarga, terutama anak-anak. Lama kami berborak, bertukar-tukar cerita, bertanya tentang kajian masing-masing.

Gigihnya Kak Andik berulang alik dari Segamat ke Skudai untuk menyambung pelajaran bersama Kak Hasnida, juga seorang ustazah. Perjalanan hampir dua jam setiap kali pergi dan dua jam setiap kali pulang. Belum dikira masa untuk suami dan anak-anak yang harus dikorbankan. Allah..

Rasa rendah diri - lima.

Menghampiri jam 3 petang, kelibat Ustazah Suraya, isteri Ustaz Mahyuddin kelihatan. Kedua-dua Ustaz Mahyuddin dan Ustazah Suraya mengambil PhD, dalam masa yang sama menjaga bayi yang masih kecil. Patutlah Ustaz hanya datang pada sesi pagi dan ustazah datang pada sesi petang, rupanya mereka bergilir-gilir menjaga bayi di dalam kereta.

Rasa rendah diri - enam.


Masih banyak kisah mereka yang tidak dapat dikongsikan. Berkali-kali rasa rendah diri hari ini. Sebab apa rasa rendah diri?

Kadang kita lupa bahawa ilmu kita tak seberapa.

Kadang kita mengeluh tiada masa yang cukup sedangkan ada orang yang mempunyai jadual lebih padat.

Kadang kita mengadu kelas jauh & tiada kenderaan sedangkan ada orang yang sanggup datang jauh-jauh untuk belajar.

Kadang kita merungut keletihan sedangkan apa sangatlah letih kita jika dibandingkan mereka yang 24 jam seharinya perlu dibahagi bersama isteri, suami, anak-anak, kerjaya dan gerak kerja Islam.

Kadang kita mengada-ngada memberi pelbagai alasan sedangkan usaha kita tidak seberapa.

Kadang-kala, kita cuma malas.


Setiap detik dan hari yang berlalu itu merupakan ibrah dari Allah untuk hamba-hambanya yang mencari. Allah, tambahkanlah ilmuku dan perluaskanlah kefahamanku.


5 comments:

yang said...

kina.., yang suka sangat post ni.., masya Allah, terasa kerdil amat. :'( kita yg terlalu reaktif dgn kehidupan sehingga kita lupa proaktif tu lagi baik...

Azlinda Amin said...

ya.. saya sangat rendah diri membaca entri ini.. saya hanya degree.. belum lagi berPSM tapi kadangkala terlepas juga keluhan2.. astaghfirullah..

Hafiza Omar said...

terase diri ni sgt kerdil..huhu..=(
bersyukur dgn apa yg kita dpt i.allah akan mengurangkan rse rendah diri..must proud 2 be urself..nice entry..LIKE!

Mohd Fahmi Muhammad Mubarak said...

Beberapa kali terpukul sejak membaca nukilan ini...
Beberapa kali beristighfar sejak memulakan mukadimah ayat nukilan ini...
Beberapa kali mengucap nama Allah terhadap situasi mereka-mereka yang diberi kekuatan luar biasa sedangkan berlatar belakangkan manusia biasa...

Allahuakbar...

N I A said...

Subhanallah,..perkongsian yang best,....gigihnya di dlm menuntut ilmu Allah,...moga menjaga inspirasi,..insyaAllah...