19 December 2010

Al Kisah Solat Jemaah

Situasi 1

Saya dan seorang sahabat solat Zuhur di surau Jusco Taman Universiti. Saya menjadi makmum dan sahabat ini menjadi imam. Saya berdiri di sebelah kanannya, saf yang sama cuma saya sedikit kebelakang. Bahu kiri saya di belakang bahu kanannya. Sedang iqamat, seorang kakak menyertai kami. Dia berdiri di sebelah kiri imam, tetapi agak kebelakang. Awalnya saya tidak menyangka dia akan menyertai kami kerana kedudukannya agak jauh.

Usai solat, kami bersalaman. Saya senyum kepada kakak itu tetapi tiada respon. Semasa saya dan sahabat bersiap-siap dan membetulkan tudung, kakak itu telah pun siap memakai tudung dan mencapai beg tangan. Sebelum keluar dari surau, dia sempat menegur saya.

"Tadi semasa solat sepatutnya awak berdiri jarak selangkah kebelakang dari imam kan?" mukanya sedikit sinis.

Terpinga-pinga saya dibuatnya. Belum sempat saya menjawab, dia terus meluru ke pintu dan hilang dari pandangan. Saya memandang sahabat di sebelah. Muka dia juga seolah-olah menimbulkan persoalan yang sama dengan saya. 'Salahkah kami?'

Seingat saya, ini bukan kali pertama berlaku situasi begini. Apabila solat berjemaah dalam kalangan wanita, pasti ada yang keliru tentang kedudukan imam dan makmum.

Yang sepatutnya adalah imam dan makmum berdiri di saf yang sama, cuma imam harus sedikit kehadapan. Hanya sedikit, bukan seperti solat jemaah lelaki. Boleh rujuk Musnad Imam Syafie, atau disini atau mana-mana buku fiqh wanita.


Situasi 2

Solat berjemaah di Masjid Sultan Ismail, UTM. Iqamat kedengaran. Makmum berpusu-pusu ke saf hadapan.

"Lurus dan rapatkan saf," Laung imam.

Penuh saf pertama, saf kedua pula dibentuk. Seorang pemuda memulakan saf kedua dari bahagian hujung sebelah kanan. Situasi yang sama berlaku di bahagian solat wanita. Bezanya, saf pertama dimulakan dari bahagian sebelah kanan.

Dimanakah saf seharusnya bermula?

Sudah berkali-kali saya harus akur memenuhkan saf dari kanan kerana orang yang memulakan saf tidak mahu berganjak ke tengah saf. Mungkin juga mereka tidak tahu. Pernah juga seseorang memulakan saf dari kanan (orang yang mungkin tidak tahu) dan seorang lagi memulakan saf dari tengah (mungkin orang yang tahu) dalam masa yang sama. Situasi menjadi lebih teruk apabila ada yang merapatkan saf ke kanan ada yang merapatkan saf ke tengah. Hasilnya, wujudlah ruang di dalam saf kerana masing-masing 'berdegil' untuk rapat ke bahagian masing-masing.

“Tegakkanlah saf-saf, sejajarkanlah bahu-bahu kalian, tutupkanlah celah-celah, dan lembutkanlah diri kalian untuk disentuh tangan-tangan saudara kalian. Jangan biarkan celah-celah untuk dimasuki syaitan. Barangsiapa yang menyambung saf, maka Allah menyambungnya dan barangsiapa yang memutuskan saf, maka Allah memutuskannya.” (HR Abu Daud, an-Nasa’i, Ahmad)

Yang sepatutnya adalah, saf haruslah dimulakan di tengah dan kemudian dipenuhi kanan dan kirinya dengan seimbang sambil merapati ketengah saf. Maksudnya disini, mereka yang berada di sebelah kanan saf harus merapati ke kiri dan yang berada di sebelah kiri harus merapati ke kanan.

Saf hendaklah bermula di bahagian tengah pada kedudukan belakang imam. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah, “Menengahi imam dan tutup tempat kosong (iaitu ruang antara dua makmum) .” (HR Abu Daud)

Tahukah anda bahawa tak khusyuk solat bila berlakunya perkara begini?! *geram*


Situasi 3

Biasanya jika bangun dari sujud untuk memulakan rakaat seterusnya, pasti saf akan menjadi sedikit longgar dan tidak lurus. Dan kebiasaannya makmum akan terus berdiri di tempat masing-masing dan tidak berusaha langsung untuk membetulkan kembali kedudukkan saf.



“Demi jiwaku yang ada di tangan-Nya, aku melihat syaitan masuk di celah-celah saf, sebagaimana masuknya anak kambing.” (HR Abu Daud. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abi Daud)


Notakaki:
Ini entri melepaskan geram. Janganlah disebabkan kita, orang lain melepas pahala solat berjemaah hanya kerana saf yang tidak sempurna. Sampaikanlah walau sepotong ayat.

Kalau saya ada tersalah, sila tegur ya.

5 comments:

NAS AFANDI said...

sy slalu t'keliru bler nk wat solat jemaah antara prmpuan... sb ad yg kate mcm ni, ad yg kate mcm tu... tp bler bce entry akak ni,,baru sy yakin.. hehe.. thanx kak kina...

iqbalsyarie said...

Terima kasih atas artikel2 di sini. Ia banyak menambah pengetahuan saya yang serba jahil ini. terima kasih daun keladi :)

aNdi.Hanin::حنين نظوره said...

saya penah je mintak org kiri kanan rapatkan saf macam gamba tu, sekali nenek tu ckp

"takpela renggang sikit, org2 tua ni tak bole sempit2 nk duduk nanti, sakit kaki"

oh pulak =_=

Mohd Ariffudin said...

http://www.youtube.com/watch?v=KkpRX1Hzlxo&feature=related

Penerangan yang panjang lebar tentang bab kelebihan saf awal & rapatkan saf oleh Dr Abdul Basit.

Moga bermanfaat

Armiza said...

terima kasih atas perkongsian ilmu..=P