25 October 2010

V for Vendetta & Menara Warisan


"Ustaz cadangkan, antum tengoklah cerita V for Vendetta dan belajar siasah daripada cerita tu."

Biar betul Ustaz ni? V for Vendetta?

"Cerita Barat ni, walaupun kebanyakkannya tak senonoh, ada pengajarannya. Bukan macam cerita kita, dah lah tak senonoh, pengajarannya pula belum tentu betul."


V for Vendetta

Cerita yang diadaptasi dari komik karya Alan Moore ini mengisahkan Britain yang diperintah oleh kerajaan totalitarian Parti Norsefire. Kerajaan yang memerintah secara gila kuasa menahan rakyat yang menetang kerajaan di kem-kem konsentrasi dan menjadikan mereka bahan eksperimen untuk keuntungan kerajaan. Kerajaan Norsefire mengawal segala informasi yang sampai ke telinga rakyat Britain dengan menguasai media massa dan menyampaikan berita yang boleh meyakinkan rakyat Britain untuk bergantung harap kepada kerajaan.



"V", seorang revolusioner Anarkis yang tampil menggunakan topeng Guy Fawkes, pernah didera semasa menjadi tahanan kem konsentrasi. V mula berkempen menggunakan kekerasan dan bertindak kejam dengan membunuh bekas penculiknya, menggulingkan kerajaan, dan meyakinkan rakyat Britain untuk memerintah diri mereka sendiri.



Menariknya tentang cerita ini, terdapat beberapa pandangan holistik tentang hubungan pemerintah dan rakyat. Diingatkan bahawa saya hanya menghuraikan cerita V for Vendetta, bukan mengkritik kerajaan Malaysia. Sila jangan salah faham. Jika terdapat apa-apa persamaan, maka ia adalah kebetulan semata-mata. Antara dialog yang saya kira boleh dijadikan study case disini adalah:

"People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
Rakyat tidak patut berasa takut dengan kerajaan. Kerajaan patut berasa takut dengan rakyat.

Sememangnya rakyat tidak patut berasa takut dengan kerajaan kerana rakyatlah yang bertanggungjawab memilih kerajaan. Tanpa sokongan rakyat, maka tidak wujudlah sesuatu kerajaan itu. Dan kerajaan pula wajib menunaikan hak dan kewajiban terhadap rakyat yang telah memberi sepenuh kepercayaan kepada kerajaan untuk memerintah. Sekiranya kerajaan tidak dapat menunaikan kewajiban itu dengan baik, maka kerajaan memang patut berasa takut dengan rakyat.


"It's our job to report the news not fabricate it. That's the government's job"
Tugas kami (penyampai berita) hanya untuk melaporkan berita, bukan memalsukannya. Itu tugas kerajaan.

Berita tentang ekonomi, taraf kesihatan, politik dan sosial dipalsukan oleh kerajaan untuk mengelakkan pertentangan rakyat dan memperlihatkan betapa gahnya kerajaan tersebut. Hal ini tidak sepatutnya berlaku kerana rakyat mempunyai hak untuk mengetahui berita sebenar. Rakyat tidak boleh dipelakukan seperti boneka yang dipermainkan oleh pihak kerajaan.


Salah satu adegan di dalam cerita ini yang ingin saya kongsikan bersama para pembaca adalah pada akhir cerita ini, Evey ingin menarik tuil yang akan menggerakkan keretapi bawah tanah yang sarat dengan bom untuk mengebom bangunan parlimen Britain. Sebelum Evey sempat menarik tuil tersebut, seorang detektif mengacukan pistol kepadanya dan mengarahkannya untuk berhenti.

"Stop! Why are you doing this?"

"Because he (V) was right"

"About what?"

"That this country needs more than a building right now, it needs hope.."

Lalu Evey menarik tuil keretapi tersebut. Pada masa yang sama, lebih 800 000 rakyat Britain yang memakai topeng Guy Fawkes dan berjubah seperti V, membanjiri jalanan dan berkumpul di hadapan bangunan parlimen Britain. Mereka berkumpul untuk melihat bangunan parlimen Britain berkecai dan hancur bersama pemerintahan yang zalim.





V for Vendetta & Menara Warisan

Dalam pembentangan Bajet 2011 yang lepas, Dato Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia, telah mengumumkan pembinaan Menara Warisan yang berharga RM 5 billion. Bangunan setinggi 100 tingkat yang akan menggantikan Menara Berkembar Petronas sebagai bangunan tertinggi di Malaysia itu mendapat tentangan hebat dari pelbagai pihak. Secara zahirnya, Menara Warisan itu pasti menjadi sebutan orang ramai sekaligus menaikkan nama Malaysia diperingkat antarabangsa. Namun, apalah ertinya jika rakyat Malaysia bakal menanggung beban selebihnya.


Di sini saya sertakan beberapa pandangan saya (saya tegaskan, pandangan saya) terhadap pembinaan Menara Warisan:

1. RM5 billion untuk sebuah bangunan sahaja merupakan pelaburan yang kurang bijak kerana duit tersebut boleh digunakan untuk pelbagai jenis pembangunan lain yang akan memberi manfaat kepada rakyat Malaysia. Sebagai contoh, jika pengangkutan awam di Malaysia dinaiktarafkan dan menggunakan 'state-of-the-art technology', ia bukan sahaja memberi manfaat kepada rakyat, malah boleh menaikkan nama negara.

2. Antara keperluan dan kemahuan, saya fikir Menara Warisan bukanlah satu keperluan tetapi kemahuan pihak kerajaan semata-mata. Ini adalah kerana bangunan-bangunan yang sedia ada dan melambak di Kuala Lumpur tidak digunakan sepenuhnya dan ada juga yang 'unoccupied'. Menara Berkembar Petronas sendiri tidak digunakan secara total, jadi untuk apa bangunan ini dibina? Secara tidak langsung, hal ini akan mengurangkan nilai harta tanah di kawasan lebihan lot.

3. PM mengatakan bahawa Menara Warisan akan menguntungkan ekonomi negara dengan pelaburan dari pelbagai pihak. Tetapi berbaloikan menggunakan RM5 billion (yang mungkin akan melonjak sehingga RM10 billion di akhir pembinaannya pada 2015) dengan mengorbankan kepentingan semasa dan tanpa pertimbangan keadaan ekonomi yang semakin gawat? Harga minyak dan gula melonjak naik, harga barangan runcit juga semakin melambung tinggi. Lalu salah siapa jika rakyat yang berpendapatan rendah (baca: miskin) tidak mampu membiayai anak-anak mereka ke sekolah? Salah mereka sendiri kerana tidak berusaha dengan lebih gigih??

4. Cuba kita lihat negara maju yang lain. Jepun terkenal dengan pembangunan teknologi elektroniknya. Russia terkenal dengan teknologi aeronautic. Mereka tidak memerlukan sebuah menara pencakar langit untuk menjadi terkenal. Yang kita perlukan adalah pembangunan modal insan yakni pembangunan sahsiah diri dan rohani dalam kalangan masyarakat, bukan sekadar 'meramaikan' pencakar langit di Kuala Lumpur. Apalah gunanya jika secara dasar dan zahirnya cantik di mata dunia, tetapi isi dalamnya kosong dan lompong.

5. Malaysia sepatutnya mengambil ibrah dari pembinaan menara Burj Dubai. Walaupun menjadi sebutan dan perhatian, keadaan ekonomi Dubai merudum jatuh dan terpaksa berhutang. Maklumat lanjut di sini.

Banyak lagi pandangan yang boleh dilontarkan, tetapi cukuplah buat masa ini. Seperti yang dikatakan dalam V for Vendetta, "This country needs more than a building right now, it needs hope.." Atau adakah Malaysia perlukan pengakhiran seperti V for Vendetta?



Wallahu'alam.



Nota kaki:

> Writing a Malay language review for an English-movie is veryyy difficult!

> Sekiranya anda tidak bersetuju dengan pandangan saya, anda dipersilakan untuk memberi hujah yang lebih kukuh.

> Jika anda ingin menonton V for Vendetta, saya mengesyorkan anda untuk Google mengenai 'Guy Fawkes' dan 'The Gunpowder Treason Plot' terlebih dahulu. (V for Vendetta ada di Youtube)

> Alan Moore, penulis asal komik V for Vendetta kurang bersetuju dengan filem ini kerana terdapat banyak perubahan pada cerita asal dan mesej tentang politik yang disampaikan tidak seperti di dalam komiknya. Saya akan cari komik V for Vendetta!

9 comments:

tumpanglalu said...

salam..
hujah dan kupasan anda lazat di hadam :)

oh farah said...

i'm with you. :)

Hafizhilmi said...

wah, tengok trailer dah best!

z said...

tq 4 info..nice ^_^

Asim Abdullah said...

"This country needs more than a building right now, it needs hope.."

Menarik...sangat releven dengan keadan tanah air tercinta skrg nie...

Muhammad Hafiz said...

verily true. a very voistorous article...

md said...

sy nih kaki wayang, dan cite V nih mmg antara genre yg sy minat la.

Ur post is very informative and interesting. keep up ur good work.

Khairina 'Izzati said...

thanks everyone. :)

Mirin said...

kita gulingkan je kerajaan skrg ni...
jgn pangkah dacing...