12 December 2013

Update: Rezeki

Bismillah.

Fuhh, last entry di blog ni April lepas. Saya 'ter'curang dengan blogging sejak dapat title baru - isteri dan ibu. Cepatnya rasa masa berlalu.

Sedikit update:

1. Sudah lebih 10 bulan saya ada roomate tetap dan navigator kemana-mana saya pergi. Namanya suami. :)



2. Sejak mengandung, saya dan Encik Suami telah mulakan bisnes kecil-kecilan membuat Almond Flakes. Namanya Aufa's Recipe.



3. Hari ini sudah 28 hari sepasang mata kecil milik buah hati sulung merenung saya. Namanya Aufa Nasuha. : :D


4. Saya masih belum habis belajar. Doakan saya ye?


MasyaAllah, murah rezeki sejak kahwin ni. Allah sangaattt baik kan? :)

.

Beberapa minggu sebelum saya kahwin, seorang kakak mesej saya bertanya khabar. Nervous dan risau. Kakak ini juga baru sahaja berkahwin dan mendapat cahaya mata.

"Best tak kahwin?"

"Best! Hehe."

"Macam mana life lepas kahwin ni kak?"

"Alhamdulillah lepas kahwin okay je. Rezeki kahwin & rezeki baby. Rasa macam Allah sangat sangat sangat pemurah & sangat baik kak."

"Bestnya macam tu. Kina risau macam mana nak survive nanti, belajar pun belum habis. Kerja belum ada."

"Jangan cakap macam tu. Akak pun dulu masa kahwin belum habis belajar. Sekarang pun belum habis. Tapi kita kena baik sangka dengan Allah & yakin dengan janji Allah yang kahwin tu bukak pintu rezeki. InsyaAllah."

"Allah..betul lah. Kena baik sangka dengan Allah, jangan ragu-ragu. InsyaAllah. Thanks kakak!"


Dan betul kata kakak, kena yakin dengan janji Allah. InsyaAllah dipermudahkan.

Kata kakak, sangka baik dengan Allah tu penting. Bila Allah beri kita kesusahan, cari hikmah disebalik kesusahan tu. Jangan lama-lama bersedih hati, cari punca dan salah orang, marah tak tentu pasal. Jangan cepat melatah bila Allah timpakan ujian.

Kata kakak lagi, selalu-selalu ingat 2:286. Allah tak akan bebankan seseorang diluar batas kemampuannya, kan? :)