27 December 2012

Save the date

"Ina, jadi tak buat invitation tu on your birthday, 21 Disember?"

Saya diam, tidak mengiyakan, tidak menafikan juga. Dalam hati terdetik, awalnya untuk buat invitation. Mengeluh. 

"You need to announce it early so that we can make arrangements with the caterer. We need confirm the pax for food and stuff like that.."

Masih lagi diam. 

Psikologi manusia, jika saya buat invitation pada 21 Disember, orang akan kata, 'Eh, majlis dia tahun depan lah!.'. Padahal tahun depan itu hanya beberapa hari lagi. Jika saya buat invitation pada 1 Januari contohnya, orang akan kata, 'Eh, majlis dia bulan depan!'. 

Bukankah begitu?

Kelmarin, 25 Disember, masih belum ada apa-apa invitation, sengaja menangguh-nangguh. Pukul 12 tengah malam, mama paksa saya duduk di depan laptop dan buat Facebook invite.  Jam 1 pagi, hanya invitation kosong semata-mata yang siap kerana belum lagi menjemput sesiapa ke event itu. Merasakan terpaksa. 

“Announce je lah, apa masalahnya? Tinggal lagi beberapa hari je kot.” Tegur abang saya.

Apa yang saya risaukan sebenarnya? Entah. Mungkin risau jika terlalu awal, orang akan mengata. Barangkali juga. Sedangkan belum maklumkan secara rasmi kepada sesiapa pun sudah ramai yang membawa mulut.

Saya kirim keserabutan saya kepada seorang sahabat lewat SMS. 

Setelah berbalas lima, enam mesej, dia memujuk, 

"Erm..insyaAllah ada hikmahnya. Lagipun yang minta announce pun parents awak sendiri. Sesetengah keadaan mereka lebih tahu dan faham. Buat je apa yang mereka nak, bukannya benda salah pun. Perkhabaran orang nak membina masjid. Sebagai anak kenalah patuh selagi mana boleh. Lepas ni jadi isteri orang dah kan? Hehe."

Tersentap. Mata berair. 

Astaghfirullah..apalah degil sangat saya ini. Kenapa perlu risau sangat apa kata orang lain? Macam mana nak jadi isteri & anak yang solehah kalau perangai macam ni?  Haihh Kina..

Minta maaf ma, bah..


.
.
.


Dengan rasa rendah diri.
  

Ini bukan kad kahwin sebenar.  :)





2 comments:

Unknown said...

salam adik..tahniah....akak nak kad...

Hafiza Omar said...

beruntung sape yg memiliki kina..barakallah kina n pijo..smoge perkahwinan yg bakal dibina barakah hingga ke akhirnya..doakan kite pulak tau kina..hehe