06 September 2012

Rojak


Update secara rojak pasembor.

Ini adalah pasemboq. Kalau hangpa tak tau pasemboq ni apa, hangpa memang tak kool.


I.     Selamat hari raya (sempat lagi ke?). Kalaulah sepanjang bulan Ramadhan kita boleh istiqamah membaca Quran setiap hari untuk menghabiskan 30 juzuk, kenapa pula pada bulan Syawal kita tak pandang langsung Quran? Yang kita pandang hanyalah open house, ketupat, rendang, kuah kacang.

Kalaulah sepanjang bulan Ramadhan kita boleh istiqamah solat sunat segala bagai – rawatib, dhuha, tahajjud, taubat, hajat, tasbih – kenapa pula pada bulan Syawal kita berat sangat nak solat sunat? Solat fardhu pun kita lewat-lewatkan kerana ‘sibuk’ berziarah sana-sini.

Kalaulah sepanjang Ramadhan kita boleh mengawal nafsu makan kita, sedaya upaya cuba mengelak membazir semasa berbuka, kenapa pula pada bulan Syawal kita seolah-olah hilang kawalan? Dalam sehari pergi tiga empat open house, setiapnya makan tiga empat pinggan, setiapnya tiga empat jenis makanan. Perut overdose kenyang, mata makin berat, badan makin malas. Akhirnya, tidurrr...


II.   Selamat hari merdeka. Merdeka itu bila sebenarnya? Semasa berarak di Dataran Merdeka dengan baju seragam itu ini? Atau merdeka itu semasa menaikkan Jalur Gemilang? Merdeka pada hati atau pada akal? Kalau tanya kepada adik sekolah rendah tentang merdeka, yang dia tahu hanyalah 31 Ogos, berarak, menyanyi lagu patriotik, dengar ‘khutbah’ merdeka dan cuti umum. Adik, patriotik itu apa ya?


III. Selamat kejar-mengejar menghabiskan puasa enam.

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun” (HR Imam Muslim, al-Tirmizi, al-Nasaie, Ibn. Majah)

Nah, pahala puasa sepanjang tahun. Kalau bos kita kata bulan ni dapat bonus setahun, nak tolak ke nak terima? Kalau tolak tu agak-agak sengal tak? Hari ini sudah 19 Syawal, masih berbaki 10 hari untuk berpuasa enam. Jom rebut pahala!


IV. Semalam di lab ada pelawat.



Terkejut melihat dia yang gebu berwarna putih, bermata merah, di dalam sangkar di depan pintu lab. Rupanya tikus ini milik Kak Ermi yang akan dibedah untuk diambil cellnya. Kali terakhir membedah tikus adalah hampir lima tahun lepas di matrik. Kalau diikutkan, sememangnya tidak sampai hati.



Kasihan kan? Nasib tikus makmal beginilah. Berkorban untuk dijadikan bahan penyelidikan umat manusia. Sayangnya, manusia menjadi angkuh dengan sarjana, PhD dan segala macam gelaran yang disandang. Kalau nampak tikus di tepi jalan pasti dimaki-maki.


V.     Its amazing how words can affect people. Gembira, sedih, tenang, marah, bahagia, hampa. Jangan pernah sangka orang yang keras hatinya boleh dipijak-pijak sesuka hati hanya kerana dia jarang-jarang terasa. Kadang, ada perkara yang mampu mengubah hatinya.

Jangan pernah sangka orang yang lembut hatinya tidak mampu mengawal emosi hanya kerana dia kelihatan lemah dan ratu air mata. Kadang, ada perkara yang mampu mengubah hatinya.

Ayuh belajar memahami manusia!



2 comments:

Afzani Tual (Ajan) said...

Suka entri IV. Manusia yang bagus adalah yang mampu berdiri setinggi langit dan membongkok serendah tanah bila-bila sesuai.

Unknown said...

Tikus albino! Pandai lapah tikus. Qurban ritu pi melapah tak? Huhu