17 June 2011

Pelik

Saya sangat pelik bila tengok fesyen muslimah (kononnya) yang pelik-pelik sejak kebelakangan ni.

Tak kisahlah kalau nak berfesyen dengan clothes line dari Zara (bagi yang mampu) atau Zorro (bagi yang kurang mampu). Tak kisah juga kalau nak berfesyen dengan Maysaa rekaan Hana Tajima. Tak kisah kalau nak pakai wedges Prada (sejenis rekaan kasut, bukan makanan) setinggi 4 inci. Ada juga yang mahu berfesyen ala-ala Korea tetapi mengekalkan imej muslimah.

Serius, saya tak kisah kalau nak pakai tu semua, cuma pelik je.

Pelik bila tengok ada yang sanggup habiskan duit berkepuk-kepuk untuk Guess, Coach, Gucci, Loui Vuitton, Channel dan jenama-jenama lain yang membelitkan lidah. Bukankah membazir? Beg tangan Loui Vuitton yang termurah berharga RM2500! Seluar Zara yang ketat dan sendat berharga RM500 tu boleh digunakan untuk makan sebulan.

"Sesungguhnya orang-orang yang melakukan pembaziran-Mu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya." (Al-Isra': 27)


Pelik bila tengok mereka yang bertudung tapi memakai skinny jeans dan leggings. Pelik juga ada yang berlengan pendek dan memakai handsock sahaja. Ketat, sendat, melekat. Malu.

Pelik bila tengok mereka yang bertudung tapi memakai baju singkat. Ada juga yang suka tuck-in baju ke dalam seluar untuk menayangkan pleated pants rekaan terbaru dan tali pinggang selebar 3 inci. Lagi sekali, ketat, melekat dan sendat. Menampakkan bentuk tubuh.

Pelik bila tengok mereka yang bertudung dengan fesyen berbelit-belit sampai menampakkan dada dan leher. Tambah pula tudung dan selendang yang nipis lagi jarang. Sama juga dengan tudung instant yang melekat pada tubuh. Bertudung sahaja tak cukup kalau tidak menutup aurat.

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.."
(An-Nur: 31)

Paling pelik bila tengok mereka yang tak segan silu bergambar dengan gaya-gaya manja dan mimik muka yang comel (ye ke?) kemudian upload di FB dan blog. Satu album tu penuh dengan gambar close-up pada muka sahaja walaupun nama album tu 'Kenduri Kahwin Kawan'.

Pelik lagi sekali bila ada yang marah bila saya tegur tentang perkara ni. Katanya, 'Biarlah orang lain nak buat apa pun. Apa ada kisah? Kubur lain-lain beb!'

Ada sahabat pernah cuba jawab soalan si polan yang berbahasa kasar. 'Memanglah aku kisah sebab kalau ditakdirkan kubur kau sebelah kubur aku nanti, aku tak nak dengar kau terpekik-pekik kena balun dengan malaikat.' Terdiam si polan.

Setiap muslim itu bertanggungjawab terhadap muslim yang lain.

“Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu (dengan hati itu) selemah-lemah iman.”
(Hadis riwayat Muslim)

Hendaklah. Wajib. Nak pertikaikan lagi?

Serius, saya tak kisah kalau nak berfesyen. Cuma saya pelik bila berfesyen dan menggadaikan maruah seorang muslimah.

Jangan mengaku berhijab kalau tidak menutup aurat. Jangan jadikan diri sendiri fitnah kepada Islam.


p/s: Aurat yang paling diambil ringan oleh wanita adalah kaki. Kaki anda juga aurat, jadi marilah memakai stokin. :)

p/s lagi: Nanti ada pula yang pertikaikan entri ni sebab mereka hanya mengikut Islamic Fashion Festival. -_-

1 comment:

Dayana said...

yup..makin pelik bile fesyen mcm2..simple is better right? sebab serabut tengok yg glam lebih2 nih..